De gids ´Hoe elke jongere kansen kan vergroten in een tussenjaar´ is gemaakt door prof.dr. Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en -loopbanen en directeur van Loopbaangroep en Daniëlle Vogels, voorlichter van studiekeuzebegeleiders vanuit Wageningen University & Research en oprichter van het TussenjaarKenniscentrum.
Een tussenjaar is actueler dan ooit. Dit boekje gaat over een jaar tussen het voortgezet of middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Het tussenjaar is een belangrijk jaar in het leven van een jongere. Veel jongeren die voor een tussenjaar kiezen weten niet welke vervolgstudie bij hen past, voelen zich onzeker over hoe ze hun toekomst willen vormgeven, zijn moe van de inspanningen die ze voor school hebben verricht of zoeken vrijheid na een periode waarin ze aan allerlei eisen moesten voldoen. Een tussenjaar kan een impuls zijn voor de ontwikkeling van jongeren. Het kan hun zelfbeeld en zelfvertrouwen om keuzes en stappen te maken vergroten. Maar dat gaat meestal niet vanzelf.
De vooronderstelling is vaak dat een tussenjaar vooral is voor kinderen van rijke ouders die willen reizen. Wij hebben dit boekje gemaakt om te laten zien dat zo’n jaar op verschillende manieren en met verschillende kosten zinvol kan zijn. Ouders en begeleiders in het onderwijs hebben – soms onbedoeld en ongemerkt - grote invloed op de keuze voor een tussenjaar dan wel doorstuderen. Veel jongeren die een tussenjaar overwegen, hebben te maken met ouders of begeleiders die hierbij bedenkingen hebben. Zij zien het liefst dat jongeren het gebruikelijke pad volgen van doorstuderen na het eindexamen, omdat ze vrezen dat een tussenjaar niet nuttig zal worden ingevuld of dat jongeren daarna niet verder studeren.
Effecten van een tussenjaar zijn afhankelijk van hoe dit jaar is ingevuld. In deze gids geven wij op basis van wetenschappelijk onderzoek en met persoonlijke verhalen inzicht in de wijze waarop jongeren in een tussenjaar hun kansen op een fijne (studie)loopbaan kunnen vergroten. Ouders en onderwijsprofessionals krijgen in deze gids handvatten om jongeren hierbij te begeleiden. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan het nemen van een goede beslissing over een tussenjaar en wij willen kansengelijkheid van alle jongeren hierin bevorderen.
Marinka Kuijpers en Daniëlle Vogels